35 LAT MINĘŁO

Maciuś - rok 1984
Dokładnie 35 lat temu 14 stycznia 1984 roku urodził się mój młodszy brat – Maciuś. W tamtych latach według lekarzy ciąża przebiegała prawidłowo, moja mama czuła się dobrze, a płód również rozwijał się prawidłowo. Ponieważ Maciuś był drugim dzieckiem, przeprowadzono badania prenatalne, które wykluczyły jakąkolwiek chorobę u dziecka,. Jedynie na obrazie USG wysycenie kości było słabe. Moja mama mówi, że poród był ciężki, jednakże mimo to Maciuś urodził się z prawidłowymi odruchami, wyglądał jak zdrowe dziecko tzn – jak to moja mama opisała „mały grubasek z krzywymi rączkami i nóżkami”.
Maciuś w przeciwieństwie do mnie jadł bardzo dużo, zawsze całą porcję, a najchętniej jeszcze więcej. Niestety w grudniu 1984 roku Maciuś zmarł będąc w szpitalu, gdzie miał mieć operację szpotawych stóp. Dokładnej przyczyny zgonu nie znam.Niestety nie udało mi się zdobyć dokumentacji medycznej z okresu jego leczenia, ponieważ minęło już 30 lat i została ona usunięta.
Z opowiadań mojej mamy, że przez lekarek została napisana praca naukowa o mnie i Maciusiu, w której wykorzystano nasze zdjęcia. W latach 80 – tych w Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu (Warszawa) prawdopodobnie było jeszcze 2 – 3 dzieci, niestety nie wiem co się z nimi stało.Dwa dni temu miałam przyjemność rozmawiać z mamą 2 miesięcznego maleństwa, u którego zdiagnozowano HPP. W czasie spotkania zaczęły wracać wspomnienia, które moja mama opowiedziała kiedyś. Choć byłam mała bo miałam wtedy 2 latka to w mej pamięci pozostały wspomnienia, które nigdy nie zostały uwiecznione na fotografii – pamiętam jak dochodziłam do jego łóżeczka i sprawdzałam czy Maciuś ma suchą pieluchę i w swoim dziecięcym języku opowiadałam mu chyba coś wesołego bo zawsze głośno się wtedy śmiał. Tak jak wtedy starałam się dbać o brata, tak dziś staram się zwiększać świadomość o HPP, by rodziny gdzie ta choroba się pojawi miały wsparcie w innych osobach, które już przeszły pewne etapy choroby.Maciuś i ja :) 
Maciuś i ja - rok 1984
(zakaz kopiowania i publikowania zdjęcia - zdjęcia pochodzą z prywatnego albumu, pełne prawa autorskie ma rodzina dziecka)
Patronite

Komentarze